emmizenma

Alla inlägg under december 2014

Av emmizenma - 31 december 2014 05:31

Sista dagen på 2014.


2014. Ett bra år. Ett år med utmaningar.

Det största som hände detta år för barnen var såklart att fylla 4 och 6 år, de räknade ner och planerade kalasen med omsorg. En annan stor sak var Förskoleklassstart för Anton och byta till storbarns avdelningen för Vilma. Vi lämnade 5 år på Nalle Phu bakom oss.


Vi hade en fantastiskt varm sommar. Mycket bad blev det såklart. Lite små trippar. Annars var vi mest hemma och latade oss. Grillade och hade sköna dagar samt lite renoveringar på huset.

I slutet av sommaren åkte vi till Sälen med goa vänner. Jag och Ida tog oss i mål på Cykelvasan. 

 

Efter sommare sa jag sa upp mig från min tjänst. Började en annan tjänst, sa upp mig från den. Sökte jobb. En turbulent höst där energin tog lite slut i november. Men nu är det nytt jobb på mitt gamlajobb i januari, det känns super bra.

 

Det har vart ett bra år. 

Nu blickar vi framåt mot 2015.

Nytt jobb, skolstart i 1:a klass för Anton, semester, Jag fyller 30...ja några av sakerna som händer 2015.

 

 

 

   

   

 


 

 


Av emmizenma - 26 december 2014 19:47

Vi har nu firat jul i dagarna två. På julafton hemma hos farmor och farfar och "hela gänget".
God mat som man alltid äter för mycket av. Kalle. Och såklart tomten.
Anton var mycket förvånad över att tomten visste så mycket om honom. Båda barnen tror stenhårt på tomten fortfarande.
Efter Kalle blev det fika och sedan diabilds visning. Kul att se kort på Magnus när han var liten. Kan se båda barnen i honom.
Vi är så fruktansvärt kvällströtta just nu så vid 19.30 tiden tacka vi för oss och gav oss hemåt. Det dröjde inte länge innan två nöjda barn somnade. Själv försökte jag förgäves kämpa för att se "tomten är far till alla barnen", men förgäves.

våra fina och älskade barn

På juldagen var det dags för julfirande nr två. Med mormor, morfar, Elin och Ylwa.
Ännu en dag med massa god mat och godis. Tomten hade vart hemma hos mormor och morfar oxå. Vilken lycka. Alla var trötta så efter mat och klappar blev det soffmys och lite spelande av spel.
Alla somnade nöjda även denna kväll!

Idag har vi mest tagit det lugnt. Anton har lekt med en kompis. Vilma har pysslat med allt nytt pyssel.
Imorgon är planen att åka och bada eller åka skridskor. Vi får se vad det blir.

Av emmizenma - 24 december 2014 05:17

Vi tjuvstartade med lilljul och uppesittarkväll igår med vår "extra familj" och mina gudbarn. Vi åt gott, bytte julklappar och spelade Bingolotto

Nu ska vi fira Julafton i två dagar framöver med våra familjer.

Från oss alla till er alla En riktigt god jul!!'

Av emmizenma - 20 december 2014 04:00

Nu har vi 3 veckors julledigt tillsammans hela familjen. Känns oerhört lyxigt!
Den 7 januari börjar jag sedan mitt nya jobb. Nytt jobb på mitt gamla jobb ;-) det känns super! Jag ser verkligen framemot det. Men först julledigt som sagt!

I torsdags hade Antons fritids julfamiljekväll. Jag måste säga att jag är så positivt överraskad av fritids. Så himla bra personal, gör roliga saker med barnen och flexibla! De gör verkligen ett gediget jobb. Anton vill inte ha jullov, ett gott tecken som värmer hjärtat, då han inte var helt övertygad om att gå till skolan tidigt i höstas.
Hur som, avslutningen var 18.30 på kvällen. Då brukar våra barn sova så jag hade fullt sjå att hålla de vakna tills vi skulle åka. Men det blev en trevlig stund!
Vilma vaknade dock lika tidigt som vanligt igår och var inte på sitt bästa humör.
Vi trotsade humöret och åkte till Erikslund när vi lämnat Anton på skolan.

Hon är bra på att shoppa vår lilla dam! Hon köpte ett par "fin kängor". De bodde hon i hela dagen och kvällen igår. Hon hade nog gärna sovit med de på oxå ;-)
En mysig förmiddag fick vi!
Sedan hämtade vi hem Anton. Som fick två kompisar att leka med nästan direkt när vi kom hem. Det som står högst upp på listan nu är att hänga med kompisarna.

Nu ska jag försöka sova en stund till innan huset vaknar till!

Av emmizenma - 17 december 2014 04:11

Vi har avlöst varandra här hemma med sjukorna!
Vilma har oxå hunnit med en vända. Lixom Magnus och jag.
Jag åkte på halsfluss och var i söndags och måndags riktigt risig. Men en dag med pencellin så var jag i alla fall på benen igår. Är forfarande lite trött men vilken lättnad att slippa det onda i halsen. Jag har i princip aldrig ont i halsen, det kan svida lite vid förkylning men inget mer. Det här var smärta, kunde inte äta och inte svälja. Förstår barnen när de var små och hade halsfluss när de bara grät och vägrade äta allt :-(
Men nu hoppas jag att vi ska vara på benen igen!
Det drar ihop sig mot jul. Jag har inga höga planer och vågar vägra julstress. Pyntar lite, julklapparna är klara. Ja jag väljer ut gobitarna av det jag vill göra och njuter istället för att stressa!
Sänk ambitionen och njut! Det blir jul ändå ;-)




Jag och Vilma var tärnor här hemma på lucia

Igår gick vi ut och fångade lite snöflingor som kom!
Nu längtar vi efter pulka före

Av emmizenma - 7 december 2014 04:04

Förra helgen var det poolspels premiär för Anton. Tre innebandy matcher under en dag. De var taggade och det gick bra. Man räknar inte målen. Men grabbarna har stenkoll ändå ;-)

I veckan blev Anton sjuk. Förkyld och feber. Men nu är han piggare igen.
Just nu ligger jag och lyssnar på Vilma som övertagit hostan. Själv har jag ont i halsen :-(
Så det är en lugn helg här hemma.

vi tog en promenad till Willys igår och handlade ingredienser till en kryddlingon kaka! Mitt mål är att vara ute i dagsljus minst 1 timme varje dag denna årstid. Det förebygger trötthet och höstdepression. Oftast är det inga problem att nå upp till den "dosen". Tacksamt att jobba på förskola där vi i princip alltid är ute varje dag och på helgen är en promenad, utelek eller ridtur nästan alltid bokat.

Ovido - Quiz & Flashcards