emmizenma

Alla inlägg under maj 2014

Av emmizenma - 31 maj 2014 07:34

I onsdags hade jag anordnat tjejkväll här hemma. Vi blev sammanlagt 9 stycken, roligt att så många kunde komma! Alla tog med sig något till ett buffé bord som vi dukade upp. God mat och så hade vi trevligt. Massa snack om allt mellan himmel och jord fast mest jobb och barn.... Haha... Alla utom en har jobbat eller jobbar inom förskola/skola.

Igår blev det jobb för min del medan Magnus hjälpte sin syster att flytta. Vilma var hos farmor och Anton var hos en kompis.
Igår fick Anton brev från sin fadder

Måste säga att jag faktiskt är positivt överraskad över hur denna överskolning går till. Jag har hört så mycket negativt, men hittills är vi väldigt nöjda och känner oss trygga med förskolestarten!

Trevlig helg!

Av emmizenma - 25 maj 2014 06:31

Igår var det 4-års kalas med släkten.

Vilma beställde glasstårta med jordgubbar på. Svalkande gt i sommarvärme.

   Vilma underhöll oss med sång,dans och prat. Undrar vad det ska bli av denna lilla donna ?! :-D


      Grabbarna hade knappt tid att fika och vi såg knappt skymten av de.

 

Pappa har byggt denna fina lekstuga!Nu sa vi måla den och på med knutar. Sedan är den färdig att invigas och inredas. Så himla fin!


Idag kommer moster Elin och leker med barnen. De är redan taggade och plaerar allt de ska göra med henne. Kittla och skrämma henne. Och så ska hon lära Anton alla fotbolls finte :-D

Barnen är inne i en såda härlig tid just nu och det är så roligt att höra hur de pratar och resonerar. Jag vill bara stoppa tiden!

Av emmizenma - 23 maj 2014 05:22

Vår Stockholmstripp blev fantastisk! Vi hade jätte mysigt.

Barnen var så taggade för att åka tåg, gå på grönan osv

På Grönan mötte vi upp kusinerna, faster, farmor och farfar. Jag har faktiskt sällan skådat de så tålmodiga. Många köer för att åka men det gjorde de med bravur !

Antons favorit var radiobilarna och lustiga huset, Vilmas favorit var kärlekstunneln med Noel.


   Dagen efter var vi alla lite slitna. Så det var skönt att komma hem. Borta bra men hemma bäst.


Den här veckan har vart hektisk med familjekvällar både på jobbet och med Antons avdelning, samtal, och lite andra stora beslut som fattats.

Nu kör vi full fart mot helgen. Idag är det kalas för Vilma. 5 stycken 3-4 åriga tjejer.....Imorgon kör vi kalas för släkten. Magnus jobbar. Ja vi har fullt upp.....

Men sedan efter denna vecka då känns det som att det är lite nedförsbacke till semestern.

Av emmizenma - 16 maj 2014 07:28

Idag fyller vår älskade Vilma 4 år!
Hipp hipp hurra!

Lite paketöppning på morgonen och nu håller vi på och packar.
Vi åker på en minisemester till Stockholm några dagar.
Så på återseende!
Njut av värmen som är lovad att komma nu :-)

Av emmizenma - 12 maj 2014 20:42

Ja barnen har fullt upp just nu! Idag hade Anton besök av sin nya fröken och Vilma har påbörjat sin överinskolning till sin nya avdelning. Hon känns dock rätt redo redan.
På onsdag börjar fotbollen för Anton, som han längtat!

Pysslet med grovköket går framåt. Grundmålningen är påbörjad. Längtar med spänning efter att få se hur vår valda färg kommer att se ut på väggen!

Har vart så himla trött och seg sedan magsjukan. Men idag efter maten och lek när barnen ville titta på barntv passade jag på att köra ett styrkepass

Nu sover barnen och jag ska ta tag i ett gigantiskt tvättberg innan jag kryper ner i sängen!

Godnatt!

Av emmizenma - 10 maj 2014 19:21

Vi har påbörjat grovköks projektet!
Vi ska göra så att vi går in den vägen istället till vardags. Slippa grusiga skor och kläder i hallen som sedan dras runt i hela huset.

I processen. Phu!

Tomt!
Bort med skåp och hyllorna.
Lite färg, nya skåp och en ny ytterdörr kommer bli perfekt!

Av emmizenma - 9 maj 2014 05:32

 Då var det full fart mot helgen igen.

Veckorna går i ett rasande tempo, snart bara 7 veckor kvar till semester.


Idag efter jobbet ska vi ta en vända in till Västerås och köpa fotbollsskor till Anton. Sedan ska vi ta helg. En ganska lugn helg, skönt! Tänkte att jag skulle göra en ordetlig vårstädning här hemma eftersom det ska vara dåligt väder!


Nu är det dags att sätta fart så att vi kommer iväg till jobb och förskola!

Av emmizenma - 5 maj 2014 18:40

Som jag skrivit om tidigare så visade Anton noll intresse för att rita, klippa eller skriva fram till för ett par veckor sedan. Nu klipps det, ritas och skrivs star Wars gubbar för fulla muggar med nya idéer och tankar varje gång

Att få följa sin barn på denna resa är fantastiskt.

Men eftersom jag har det yrke jag har kan jag såklart inte låta bli ( ibland) att reflektera över det jag ser.
Jag blir ännu mer övertygad över vilken pedagogik jag tror på och kopplar till de teorier jag läst.
Det pratas mycket om lärandet som lustfyllt, vilket den såklart ska vara till stor del. Men det viktigaste är att skapa ett lärande som är meningsfullt.
Jag kan så tydligt se hur Anton utvecklade detta som ett komplement till sina playmobil riddare. För först ritade han romriddare som han inte har och har nu utvecklat det till star Wars. Han har hittat ett samhang där det är meningsfullt för honom att rita, klippa och att skriva. Inte alltid lustfyllt när det är svårt att skriva konstiga namn men som sagt meningsfullt.
Det här var så tydligt och stärker mina tankar om projekt som vi just nu har på jobbet.

Ovido - Quiz & Flashcards